Hyvinvointi, Liikunta, Terveys ja ennaltaehkäisy

Ikääntymisen suojaa

Ilmiöoppiminen on opetussuunnitelman käsite ja nykypedagogiikan työväline. Ilmiövoima voisi puolestaan olla yhden ainoan yksittäisen ilmiön mediassa aikaansaama jättireaktio – oikea pommi. Vanhusten hoitokysymyksestä tuli yhden hoitolaitoksen sulkemisen seurauksena jättipommi. Sillä oli ja on valtavat seuraukset, jotka todennäköisesti jatkuvat pitkään. Ajoitus oli tehokas, vaalikevät ei varmasti jätä aihetta rauhaan.

Vanhuudesta on tutkimustiedon perusteella tulossa uusi pelko. Tampereen yliopiston tutkija Jari Pirhonen kertoi TV-ohjelmassa, että kun hän omassa väitöstutkimuksessaan haastattelee ihmisiä vanhenemisesta, moni vastaa, että pelko on noussut rintaan: miten minun käy, kun vanhenen ja missä vietän viimeiset vuoteni.

Useimmilla meistä on mielipide vanhustenhoidosta. Monilla se perustuu omakohtaisiin kokemuksiin – joku sukulainen tai tutun tuttu on jossain palvelukodissa. Tarinat ovat laatu-uutisia laidasta laitaan. Eräs ystäväni ylistää äitinsä seniorisäätiön hoivakotia. Toinen puolestaan uskoo vakaasti, että hänen äitinsä todennäköisesti tukehtui hoivakodin ruokailutilanteessa. Näyttöä ei tietenkään ole, eikä sillä ole enää merkitystä.

 

Tuija Siitonen

Elämä on kohtalon matka ja laitokseen voi ikääntyessä kuka hyvänsä meistä joutua.

Muistisairaus voi yllättää hyväkuntoisemmankin. Ihana Edelleen Alice elokuva, joka kertoo 50-vuotiaan kielitieteilijä professorin sairastumisesta Alzheimerintautiin, on avartava ja pysäyttävä taideteos aiheesta.

Kaikista kohtalon tuomista ja suomista asioista huolimatta ja neljäkymmentä vuotta terveyden edistämistyötä tehneenä jaksan jatkuvasti uskoa ennaltaehkäisevien ponnistelun tärkeyteen. Tahdon lapsenomaisesti luottaa siihen, että elintavoilla on arvovoimaa tulevaisuutemme kannalta ja siten ne välillisesti voivat jopa ehkäistä joutumistamme koskaan mihinkään palvelukotiin.

Lohtutieto on tietenkin se, että hyvän olon treenit voi aloittaa missä iässä hyvänsä, eikä koskaan ole liian myöhäistä tehdä terveyspäätöksiä oman vointinsa parantamiseksi. Kannattaa aloittaa, vaikka elämä olisi silkkaa stressiä tai kivut osa arkea.

Pieniä tarkistuksia ja uusia pikkaraisia terveystapoja, siitä myönteinen muutos lähtee. Itse olen jo vuosia koodannut almanakkaani viisi koota: kilometrit, kilot, kinot, kirjat ja kaljat. Kun ne vielä kirjaa yhteenveto kuukausitaulukkoon, näkee yhdellä silmäyksellä mitä on esimerkiksi tullut luettua, paljonko liikuttua tai hurviteltua elokuvissa. Yritän olla oman itseni personal trainer ainakin niin kauan kuin ällitälliä vielä riittää.

Comments are Closed

Theme by Anders Norén